Magnesium het wondermineraal

Magnesium is een macromineraal en elektrolyt dat in alle cellen van je lichaam aanwezig is. Magnesiumsupplementen worden alsmaar populairder, want dit magnifieke mineraal zou allerlei lichamelijke processen positief beïnvloeden.
Maar wat is magnesium nu eigenlijk, wat doet dit element precies, hoeveel heb je er dagelijks van nodig, welke voedingsmiddelen zijn rijk aan magnesium en wat gebeurt er bij een overschot of tekort aan magnesium? Hierbij de nodige uitleg…

Wat is magnesium?
Magnesium is een essentieel macromineraal; dat houdt in dat iedere mens magnesium nodig heeft om in leven te blijven. Magnesium behoort tot de meest voorkomende mineralen op aarde en in je lijf; in een mensenlichaam komt gemiddeld 24 à 25 gram magnesium voor; met name in de beenderen (+/- 60%), maar ook in de spieren (+/- 20%) en zachte weefsels (+/- 20%). Plusminus 1% van het lichaamseigen magnesium bevindt zich als ionen/elektrolyten opgelost in je bloed.
Welke functies heeft magnesium in je lijf?

Magnesium is een bestanddeel van talloze enzymen en een activator binnen ruim 300 –al dan niet enzymatische– stofwisselingsreacties!

Magnesium als voedingssupplement (Himalayamagnesium vloeibaar en poeder) is betrokken bij de werking van honderden enzymen en ondersteund de volgende gezondheid claims.

  • voor het behoud van sterke botten
  • draagt bij aan het proces van celvernieuwing
  • helpt bij de normale eiwitsynthese
  • Magnesium draagt bij tot een goede electrolytenbalans
  • activeert je natuurlijke energie in het lichaam
  • is van belang voor de opbouw van sterke tanden
  • draagt bij aan de geestelijke veerkracht
  • speelt een rol bij het behouden van soepele spieren
  • helpt om vermoeidheid en moeheid te verminderen
  • heeft een positieve invloed op de werking van het zenuwstelsel

Elke lichaamscel heeft magnesium nodig; zonder magnesium kunnen je zenuwen, spieren, hersenen en hart niet functioneren.

Hoewel magnesium voorkomt in talloze voedingsmiddelen, zijn niet alle magnesiumleveranciers even rijk aan magnesium. Vooral het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen, ongediertebestrijdingsmiddelen en kunstmest tasten magnesium in grond en grondwater aan. Over het algemeen zijn biologisch c.q. organisch geteelde producten dus rijker aan magnesium dan de ‘gewone’ varianten.

Let op: ongebonden magnesium gaat gemakkelijk een binding aan met fytaat (o.a. in granen), oxalaat (o.a. in rabarber), fosfaten (o.a. in melk) en methylamines (o.a. in voedingsadditieven), waardoor het niet meer geabsorbeerd kan worden door je lijf.

Vooral een overmatige consumptie van geraffineerde granen kan een optimale magnesiumstatus in de weg staan.

De beste bronnen van magnesium zijn groene groenten, zeevruchten, granen, zuivelproducten, gedroogde vruchten en zeegroenten.

Magnesium tekort….de oorzaken ervan.

Ernstige magnesiumtekorten zijn meestal het gevolg van medicijngebruik of overmatige uitscheiding van magnesium via urine, ontlasting of transpiratie. Onderliggende oorzaken van magnesiumdeficiëntie zijn onder meer:

  • Verhoogde magnesiumbehoefte door ongezonde leefstijl (junkfood, suikers, frisdrank, alcohol, cafeïne e.a.)
  • Gebruik van maagzuurremmers, calciumantagonisten of hartglycosiden
  • Het slikken van de anticonceptiepil (‘de pil’)
  • Aanhoudende diarree
  • Onbehandelde en/of ongecontroleerde diabetes of insulineresistentie
  • Intensief sporten
  • Nieraandoeningen of gebrekkige nierfunctie
  • Darmaandoeningen (ziekte van Chrohn e.a.)
  • Gebruik van diuretica (plastabletten) of laxantia (laxeermiddelen)
  • Verminderde activiteit van de bijschildklieren (hypoparathyreoïdie)
  • Zwangerschapsvergiftiging c.q. preeclampsie of gerelateerde zwangerschapscomplicaties
  • Overmatig alcoholgebruik c.q. alcoholmisbruik
  • Overmatige mentale & psychosomatische stress door zorgen, pijn, verdriet, frustraties etc.
  • Magnesium-malabsorptie
  • Algehele ondervoeding
  • Inname van bepaalde zware metalen (fluoride e.a.)
  • Overmatige consumptie van vlees & zuivel
  • Stelselmatig saunabezoek

Al met al kán een tekort aan magnesium ontstaan door onvoldoende inname, maar in veruit de meeste gevallen is er sprake van een verstoorde magnesiumregulatie. Dit kan het gevolg zijn van intestinale hypoabsorptie, verlies via urine, verminderde botopname, insulineresistentie, stress etc.

Een tekort aan magnesium wordt meestal onderzocht nadat er een tekort aan calcium of kalium is vastgesteld. Vaak wordt een magnesiumtekort dus pas ontdekt ná een calcium- of kaliumtekort.