Heb ik een magnesiumtekort?

Heb ik een magnesiumtekort?

Heb ik een magnesiumtekort? Hoe weet ik dat?

Magnesiumtekort, ook wel een hypomagnesiëmie genoemd, is een vaak over het hoofd gezien gezondheidsprobleem. Magnesium is een essentieel mineraal en elektrolyt dat een belangrijke rol speelt in veel lichaamsprocessen. Het is dus van vitaal belang dat je elke dag genoeg magnesium binnenkrijgt.

Vroege symptomen van een magnesiumtekort kunnen misselijkheid en braken, verlies van eetlust, vermoeidheid en osteoporose zijn. Doe de magnesium zelftest verderop deze pagina.

Bepaalde factoren kunnen het risico van een magnesiumtekort verhogen.

  • Te weinig magnesium in onze dagelijkse voeding
  • Aandoeningen zoals de ziekte van Crohn en coeliakie
  • Borstvoeding
  • Schildklieraandoeningen
  • Diabetes type 2
  • Medicijnen

Heb ik een magnesiumtekort?

Negatieve effecten magnesiumtekort

  • Lagere calciumspiegel in het bloed
  • Hypokaliëmie
  • Gevoelloosheid en tintelingen in de ledematen
  • Gewrichtspijnen
  • Toevallen
  • Hartritme stoornissen
  • Hyperventilatie

Magnesium zelftest

Heb ik een magnesiumtekort? Zeker als je slechts TWEE  van de volgende vragen met ja kunt beantwoorden.

  1. Gebruik je regelmatig maagzuurremmers?
  2. Drink je regelmatig koolzuurhoudende dranken?
  3. Eet je regelmatig gebakjes, evenals taarten, koekjes bij koffie of thee, desserts, snoep of bijvoorbeeld andere zoete voedingsmiddelen?
  4. Drink je meer dan 8 alcoholische dranken per week?
  5. Heb je veel stress in je leven, sport je intensief of heb je recentelijk een grote medische ingreep gehad?
  6. Gebruik je vochtafdrijvende pillen, hart medicatie, astma-medicatie, de pil of oestrogeen vervangende therapie?
  7. Neem je calcium en/of vitamine D in zonder magnesium?
  8. Heb je last van pijn in de voeten, kramp in je spieren, fibromyalgie, migraine of reumatische klachten?
  9. Slik je medicijnen?
  10. Ben je ouder dan 55 jaar?

Hoeveel ​​​​magnesium heb ik nodig?

Een volwassen mens heeft per dag wel 300 tot 700 mg magnesium nodig om goed te kunnen functioneren en anderzijds om gezond te blijven. Per dag krijgen we echter maar slechts 50-100 mg magnesium via ons dagelijkse voeding binnen.

Dus elke dag hebben we extra magnesium nodig.

De dagelijkse aanbevolen hoeveelheid elementaire magnesium voor een man is : 420 mg magnesium.

De dagelijkse aanbevolen hoeveelheid elementaire magnesium voor een vrouw is : 320 mg magnesium.

Voor kinderen klik hier.

Heb ik een magnesiumtekort? Wat kan ik er aan doen?

Eet voedingsmiddelen die veel magnesium bevatten, zoals groene groenten, fruit, volle granen en peulvruchten.

Enkele voedingsmiddelen met een hoog magnesiumgehalte:

Noten, spinazie, broccolie, bananen, pindakaas, volkoren brood, avocado, aardappelen, yoghurt en zilvervliesrijst.

Samengevat: enkele tips voor het verbeteren van een magnesiumabsorptie.

Verminderen of vermijden van calciumrijke voeding. Doe dit 2 uur voor of na het eten van magnesiumrijk voedsel. Vermijd hoge doseringen zink. Zorg dat je vitamine D waarde op peil is. Stop met roken.

Magnesium suppletie

Magnesiumolie

Heb ik een magnesiumtekort-magnesiumolie

Gebruik Regenesis magnesiumolie: 
Dagelijks 2 sprays per 10 kg. lichaamsgewicht. Dus weeg je 60 kilo gebruik dan 6 x 2 = 12 sprays per dag.

Bij een magnesium tekort:
Vermoed je dat je een magnesiumtekort hebt gebruik dan 4 sprays per 10 kg lichaamsgewicht.
Dus weeg je 60 kilo gebruik dan 6 x 4 = 24 sprays per dag.

Breng de hoeveelheid magnesium bijvoorbeeld aan op armen, benen, buik, oksels en waar je het maar aan wilt brengen. Hierbij is vervolgens een lichte tinteling en een warm gevoel volkomen normaal. Bovendien voor een optimaal effect verdeel je de benodigde hoeveelheid magnesium olie over de dag.  Laat 10 minuten inwerken.

Magnesium badkristallen

Gebruik Regenesis magnesium badkristallen voor een voetbad: 
5 liter water met 200 g magnesiumchloride vlokken resulteert vervolgens in een 2% oplossing.
5 liter water met 400 g magnesiumchloride vlokken resulteert vervolgens in een 4% oplossing.

De duur van het voetbad moet tenminste 20 minuten zijn.

Gebruik Regenesis magnesium badkristallen voor een ligbad: 
120 liter water met 2 kg. magnesiumchloride vlokken resulteert vervolgens in een 2% oplossing.
120 liter water met 4 kg. magnesiumchloride vlokken resulteert vervolgens in een 4% oplossing.

Om een magnesium tekort op te lossen raden we daarom minimaal 2 ligbaden van tenminste 30 minuten per week aan.

Heb ik een magnesiumtekort-magnesium badkristallen

Heb ik een magnesiumtekort? gebruik dan ook een magnesium voedingssupplement

Gebruik vloeibaar magnesium voedingssupplement: 
Neem naar behoefte 20-60 druppels per dag. Voeg de druppels toe aan water, vruchtensap of voedsel.
Vloeibaar elementair magnesium voedingssupplement is daarbij voorzien van een druppelaar.
20 druppels is ca. 1 ml =105 mg pure magnesium.

Gebruik magnesium kristalpoeder:
1 x per dag 1 vol maatschepje = 240 mg pure elementaire magnesium.
Tijdens of vlak na de maaltijd innemen met water ofschoon vruchtensap en goed roeren. Smaakt weliswaar een beetje bitter.

Magnesium serum concentraat 200 ml + een navulfles van 500 ml

Magnesiumolie en magnesiumserum

8 kg. Magnesium badkristallen

Magnesium badkristallen

Himalaya vloeibaar en magnesium poeder

Magnesium voedingssupplement

Telefonisch advies?

Alleen dinsdag t/m donderdag
De therapeuten zijn beschikbaar tussen  13:30 uur en 16:30 uur.
Telefoon: + 31 (0) 320 419 822

Wil je iets over een product weten? 

Bel de afdeling verkoop

Telefoon:+ 31 (0) 320 410 902

Wil je een ook product verkopen?

Bel onze afdeling verkoop over de mogelijkheden

Telefoon:+ 31 (0) 320 410 902

magnesiumolie bij magnesiumtekort